کد مطلب:330726 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:385

نماز ائمه معصومین علیهم السلام


1. نماز حضرت رسول صل الله علیه و آله

دو ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، پانزده مرتبه سوره قدر و در هر یك از ركوع و بعد از سر برداشتن از آن و در سجود و بعد از سر برداشتن از آن و در سجده دوم و بعد از سر برداشتن از آن پانزده مرتبه سوره قدر خوانده می شود و بعد از آن ، ركعت دوم نیز مثل ركعت اول انجام می شود.

2. نماز حضرت علی علیه السلام

چهار ركعت است به دو تشهد و دو سلام . در هر ركعت بعد از حمد، پنجاه مرتبه سوره توحید خوانده می شود.

3. نماز حضرت فاطمه علیهاالسلام

دو ركعت است ؛ در ركعت اول بعد از حمد، صد مرتبه سوره قدر و در ركعت دوم بعد از حمد صد مرتبه سوره توحید خوانده و بعد از فارغ شدن از نماز تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام انجام می شود. این نماز افضل نمازهای مستحبی است و در اول شب ذی الحجه مؤ كد است . نماز دیگر آن است كه چهار ركعت نماز خوانده شود و به دو سلام ، در ركعت اول بعد از حمد پنجاه مرتبه سوره توحید و در ركعت دوم بعد از حمد العادیات پنجاه مرتبه و در ركعت سوم بعد از حمد اذا زلزلت پنجاه مرتبه و در ركعت چهارم بعد از حمد اذا جاء نصراللّه پنجاه مرتبه خوانده شود.

4. نماز امام حسن علیه السلام

در روز جمعه خوانده می شود و چهار ركعت است و مانند نماز امیرالمومنین علیه السلام می باشد. نماز دیگر در روز جمعه خوانده می شود و آن هم چهار ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از یك حمد، بیست و پنج مرتبه توحید خوانده می شود.

5. نماز امام حسین علیه السلام

چهار ركعت است ؛ در هر ركعت سوره فاتحه پنجاه مرتبه ، سوره توحید پنجاه مرتبه ، در ركوع ، فاتحه و توحید هر یك ده مرتبه و چون از ركوع سر برداشته شود هر یك ده مرتبه و همچنین دو سجده اولی و در بین دو سجده و در سجده دوم هر یك ده مرتبه و چون از چهار ركعت نماز فارغ و سلام گفته شد، این دعا باید خوانده شود: اللهم انت الذی اءستجبت لادم و حواء... تا آخر دعا كه طولانی است .

6. نماز امام زین العابدین علیه السلام

چهار ركعت است ؛ در هر ركعت حمد یك مرتبه و توحید صد مرتبه باید خوانده شود.

7. نماز حضرت محمد باقر علیه السلام

دو ركعت است ؛ در هر ركعت ، یك مرتبه حمد و سبحان اللّه و الحمدلله و لا اله الا اللّه و اللّه اكبر صد مرتبه قرائت می شود.

8. نماز حضرت صادق علیه السلام

دو ركعت است ؛ در هر ركعت حمد یك مرتبه و آیه شهد اللّه ... صد مرتبه ذكر می شود.

9. نماز امام كاظم علیه السلام

دو ركعت است ؛ در هر ركعت حمد یك مرتبه و توحید دوازده مرتبه خوانده می شود. دعای آن حضرت در مفاتیح الجنان آمده است .

10. نماز امام رضا علیه السلام

شش ركعت است ؛ در هر ركعت ، حمد یك مرتبه و بعد از حمد هل اءتی علی الانسان ... ده مرتبه قرائت می شود. (دعای حضرت در مفاتیح الجنان ذكر شده است ).

11. نماز حضرت جواد علیه السلام

دو ركعت است ؛ در هر ركعت ، حمد یك مرتبه و توحید هفتاد مرتبه است . (دعای حضرت در مفاتیح الجنان ذكر شده است ).

12. حضرت هادی علیه السلام

دو ركعت است ؛ در ركعت اول ، حمد و یس و در ركعت دوم حمد و الرحمن خوانده می شود.

13. نماز امام حسن عسگری علیه السلام

چهار ركعت است ؛ دو ركعت اول بعد از حمد، پانزده مرتبه سوره زلزلت و در دو ركعت آخر بعد از حمد، پانزده مرتبه توحید خوانده می شود.

14. نماز حضرت صاحب الزمان (عج )

دو ركعت است ؛ در هر ركعت ، حمد یك مرتبه و ایاك نعبد و ایاك نستعین صد مرتبه تكرار می شود؛ بعد از آن ، ادامه سوره حمد و سوره توحید خوانده می شود. سپس دعای فرج قرائت می شود: اللهم عظم البلاء و برح الخفاء.... (466)

مختصری از تاریخچه مسجد مقدس جمكران

شیخ حسن بن مثله جمكری می گوید: من شب سه شنبه هفدهم ماه مبارك رمضان سال 393 و به قولی 373 در خانه خود خوابیده بودم كه ناگاه جماعتی از مردم به در خانه من آمدند. مرا از خواب بیدار كردند و گفتند: برخیز و طلب مهدی (عج ) را اجابت كن كه تو را می خواند. مرا به محلی كه اكنون مسجد جمكران است آوردند. نگاه كردم . تختی دیدم كه فرشی نیكو بر آن گسترده شده و جوانی سی ساله روی آن تخت تكیه بر بالش كرده و پیرمردی هم پیش او نشسته است . پیرمرد حضرت خضر علیه السلام بود، كه مرا پیش خود نشاند. حضرت مهدی علیه السلام مرا به نام خواند و فرمود: برو به حسن مسلم - كه در این زمین كشاورزی می كند - بگو كه این زمین شریفی است و حق تعالی آن را از زمینهای دیگر برگزیده است و دیگر نباید در آن كشاورزی كنند. حسن مثله گفت : سیدی و مولای ! لازم است كه من دلیل و نشانه ای داشته باشم و الا مردم حرف مرا قبول نمی كنند. آقا فرمودند: تو برو آن رسالت را انجام بده ! ما خودمان نشانه هایی بر آن قرار می دهیم . پیش سید ابوااحسن برو و به او بگو: حسن مسلم را احضار كند و سود چند ساله را كه از زمین به دست آورده است وصول كند و با آن پول ، مسجد را بنا كنند. به مردم نیز بگو به این مكان رغبت كنند و آن را عزیز دارند. و چهار ركعت نماز در آن گزارند. دو ركعت اول به نیت نماز تحیت مسجد است ، كه در هر ركعت آن یك مرتبه سوره حمد و هفت مرتبه سوره توحید خوانده می شود و در حالت ركوع و سجود هم هفت مرتبه ذكر را تكرار كنند.

دو ركعت دوم به نیت نماز امام صاحب الزمان (عج ) خوانده می شود؛ بدین صورت كه سوره حمد را شروع می كنیم و چون به ایاك نعبد و ایاك نستعین می رسیم ، این آیه شریفه را صد مرتبه تكرار می كنیم و بعد از آن بقیه سوره حمد را می خوانیم . بعد از پایان حمد، سوره توحید را یك بار می خوانیم و به ركوع می رویم . ذكر ركوع را هفت مرتبه پشت سر هم تكرار می كنیم و ذكر هر كدام از سجده ها نیز هفت مرتبه است . ركعت دوم نیز به همین گونه است . چون نماز به پایان رسید و سلام داده شد یك بار گفته می شود لا اله الا اللّه و به دنبال آن تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام ، خوانده و بعد از آن به سجده رفته و صد بار صلوات فرستاده می شود.

امام مهدی علیه السلام فرمودند: هر كس این دو ركعت نماز (نماز امام صاحب الزمان ) را در این مكان (مسجد جمكران ) بخواند، مانند آن است كه دو ركعت نماز در كعبه خوانده باشد.(467)



466- سراج الشيعه ، ص 102 و 103. مفاتيح الجنان ص 78.

467- مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 447.